Ediția aniversară a celui mai mare festival de
film din România s-a încheiat spectaculos pe 5 iunie, marcând un nou record în
istoria sa de 15 ani: cele 248 filme
din 64 de țări au adus peste 79.000 de plătitori de bilete în sălile
de cinema, cu 9% mai mult față de anul trecut. Este al doilea an cu o creștere importantă
a numărului de bilete vândute la TIFF, 25% dintre acestea fiind achiziționate
online. Numărul total al participanților depășește cifra de 120.000: plătitorilor de bilete li se
adaugă cei prezenți la proiecțiile gratuite în aer liber, masterclass-uri,
workshop-uri, lansări, expoziții sau întâlnirile de la TIFF Lounge. Circa 1100 de invitați - regizori,
producători, actori, profesioniști din industrie și jurnaliști români și
străini - au luat parte la proiecțiile și evenimentele speciale din cele 20 de
locații.
Cea de-a 15-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania s-a
bucurat de numeroase proiecții și evenimente sold-out, printre care premierele
românești Sieranevada, de Cristi Puiu, Două lozuri, de Paul
Negoescu, și Câini, în regia lui Bogdan Mirică, câștigătorul Trofeului
Transilvania, care a beneficiat de două proiecții suplimentare, pe 5 iunie,
ambele sold-out într-un timp foarte
scurt. Biletele au fost epuizate în avans și la premiera mondială a celui mai
recent film semnat de Nae Caranfil, 6,9 pe scara Richter, care a deschis
festivalul în Piața Unirii din Cluj, în prezența a circa 3000 de spectatori,
proiecția specială în onoarea Sophiei Loren, Căsătorie în stil italian,
cine-concertul Patimile Ioanei d’Arc – pentru care a fost programată o
proiecție suplimentară, sold-out la
rândul ei, cine-concertul Haxan, din programul Weekend la Castel, precum și gala de
închidere din 4 iunie.
Un record de trafic a înregistrat și site-ul www.tiff.ro, actualizat în permanență înainte și în timpul festivalului. În cele 10
zile de TIFF, a înregistrat 55.280
de vizitatori unici, 106.946 de vizite
și 745.138 de afișări de pagină, cu
15% mai mult decât în 2015. România, Germania, Marea Britanie, SUA, Franța,
Ungaria, Italia, Spania, Polonia sunt câteva dintre țările din care provin
utilizatorii. Blogul oficial blog.tiff.ro a avut peste 27.000 de afișări în perioada festivalului. Aplicația mobile
TIFF 2016, dezvoltată de Greppy Systems, a fost accesată de 190.000 de ori - de patru ori mai mult
decât la ediția trecută - de către 4300 de utilizatori activi. Opțiunea
nouă de cumpărare a biletelor prin intermediul aplicației a fost folosită de 7300 de ori.
Milioane de utilizatori au urmărit postările și video-urile de pe pagina
de Facebook TransilvaniaIFF. Toate clipurile postate pentru această ediție au avut un total de 1.014.746 de vizualizări. Cele cinci
spoturi ale campaniei de imagine au înregistrat 614.639 de vizualizări, cu un reach
organic de 2.064.000, cel mai popular fiind Taxi
Driver aka Taxidermistul, urmărit de 193.481 de ori. Fanii
paginii au dat 210.000 de like-uri postărilor din timpul
festivalului – o creștere de 500% față de anul trecut – cea mai populară știre
fiind cea despre sosirea actriței Sophia Loren la Cluj. Video-urile zilnice au
avut o medie de reach de 43.123.
Anul acesta, circa 350 de
voluntari din 33 de departamente au ajutat la organizarea evenimentelor în
locațiile TIFF. Unii au venit special la TIFF din Oradea, Bacău, București sau
Tulcea. Cel mai matur voluntar a avut 37
de ani și s-a numărat printre cei nominalizați pentru titlul de Voluntarul
Anului la TIFF, alături de alți 54 de voluntari. Nouă dintre ei vor avea șansa
de a lucra la festivaluri partenere.
Invitații TIFF
s-au declarat impresionați de selecție, de public și de atmosfera din festival.
„Ca actriță, e ușor să fii emoționată, dar de data asta sunt exagerat de
emoționată”, a declarat Sophia Loren
la acordarea premiului pentru întreaga carieră, încântată de primirea caldă a
publicului. „Sunt pentru prima dată la TIFF. E minunat și foarte prietenos, publicul
este foarte entuziast, iar sălile sunt pline la filme. Se simte mult sprijin
din partea clujenilor pentru filmul românesc și pentru festival”, a declarat Richard Peña, profesor la Columbia
University și fost director al New York Film Festival.
„E o mare onoare
să primesc această recunoaștere la TIFF. Mă simt privilegiat, iar România ocupă
un loc special în inima mea, deoarece aici am făcut Cold Mountain, un film
mare care a schimbat cursul lucrurilor pentru România. Am făcut oamenii din
afară să înțeleagă că pot face filme aici”, a povestit producătorul lui Mad
Max, Iain Smith. „E foarte tare. Nu că am luat premiul, dar că s-au
gândit la mine. Asta este extraordinar de emoționant”, a spus Cristi Puiu, care
a primit un premiu surpriză la final de TIFF – Trofeul Transilvania 15 ani.
Wieland Speck, curator principal al secțiunii Panorama la Berlinale și
membru al juriului Competiției, s-a aflat pentru prima oară la Cluj, dar
contactul cu TIFF-ul l-a stabilit de ani buni. „Deși cunosc destul de bine
România de pe marele ecran, mi-am dorit să o văd cu ochii mei. Și, desigur,
să-mi vizitez minunații colegi care organizează acest festival, oameni pe care
îi admir pentru că fac un program foarte reușit”. Extrem de încântat de ce a
găsit la Cluj a fost și Bill Guentzler,
director artistic la Cleveland IFF din SUA și membru al juriului.
Referitor la
impactul cultural al TIFF asupra Clujului, Ministrul Culturii, Corina Șuteu, a
declarat pentru ziarul AperiTIFF: „Cultura
este un bun, o investiție al cărei retur nu se măsoară doar din punct de vedere
pragmatic. A se observa că studiul despre impactul TIFF s-a făcut după 14 ani.
Abia acum știm în ce am investit, pentru că acum putem calcula un impact
economic major. În cultură trebuie să fim conștienți că, la fel ca în educație,
în sănătate, investiția trebuie să fie pe termen lung”.
***
Festivalul
Internațional de Film Transilvania (27 mai – 5 iunie 2016) este organizat de
Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc și Asociația pentru Festivalul de
Film Transilvania.
Cu sprijinul:
Ministerului Culturii, Centrului Național al Cinematografiei, Primăriei şi
Consiliului Local Cluj, Institutului Cultural Român, Consiliului Judeţean Cluj,
Programului Europa Creativă – MEDIA al Uniunii Europene
(comunicat de presă)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu